Unde dai și unde crapă

Mie-mi place mai mult formularea „Unde dai și unde-i capra” dar am observat că mai intră prin locantă și vizitatori care nu cunosc specificul acestui lăcaș de cultură și … prosteli și nici nu sunt dispuși să citească anunțul pus chiar la intrarea în locantă, ca să se lumineze. Așa că, nu risc să fiu luat la întrebări referitoare la … capră! Sau să mi se predea vreo lecție de zoologie despre capră! Sau o lecție de … viticultură, că a văzut cineva o capră într-o vie.
Nu știu de unde, când, cum și de ce a ajuns la mine un album care începe minunat, dar continuă totalmente pe alte cărări. Tot fără să știu de ce, întâmplarea asta m-a aruncat cu gândul la uverturi. Ca să fie clar, m-a dus cu gândul la unverturile operelor, nu la altele! O explicație ar fi aceea că mi-a fost dat să ascult uverturi care mi-au plăcut foarte mult, dar continuarea, respectiv operele respective, să nu-mi spună nimic. Un exemplu ar fi FORȚA DESTINULUI de Verdi. Sigur că, atunci când se vorbește într-o limbă străină, e mai greu să pricepi, iar când zic limbă străină mă refer la limba muzicală, cea specifică operelor. D-aia am zis că nu-mi spuneau nimic respectivele opere ale căror uverturi îmi plăcuseră.
Zburându-mi gândul la uverturi, am dat fuguța pe imașul virtual să culeg câteva. Probabil, n-am știut eu unde cresc uverturi la opere pe acel imaș, că n-am găsit. În schimb, spre încântarea mea, mi-au ieșit în cale mai multe uverturi de operete. Zic spre încântarea mea, pentru că, deși pe acolo pe unde le-am găsit nu erau menționate nici titlurile operetelor, nici ale interpreților, am reușit să identific eu unele, ca de exemplu VOIEVODUL ȚIGANILOR. Am reușit pentru că, așa cum am menționat la singurul meniu cu operetă de până acuma, părinților mei le plăcea opereta și nu scăpau niciuna când se transmitea la difuzorul pe care-l aveam noi acasă. Iar mama, care făcuse Școala Normală la Iași, știa și titlurile, și numele compozitorilor. Probabil, dacă nu aș fi plecat de la 16 ani de lângă ea, s-ar fi prins ceva și de capul meu. De la ea știu eu de CONTESA MARIȚA, de VOIEVODUL ȚIGANILOR, de DRAGOSTE DE ȚIGAN și altele care nu-mi vin în minte acuma. Da’ nu cred că de aia îmi zice soția că aș fi țigan!
Așa se face că am preparat eu acest meniu cu uverturi din operete. Ca să fie mai pe înțelesul tuturor demersul meu, la început am introdus cele două piese fără legătură muzicală una cu alta, care m-au împins cu gândul la uverturi. De fapt, am pus-o numai pe prima și doar o bucățică din a doua, suficient pentru a observa diferența dintre … „uvertură și operă”.
Și uite așa s-a-ntâmplat de m-am întrebat eu unde … Nu, nu unde e capra, că iar …
19.09.2016
♫ UVERTURI DIN OPERETE (~ 53:14 min.)
https://app.box.com/s/0392r7jqnlm2ebncjy9e28zxa60bh9k3
P.S. N-am vrut să le stric cheful iubitorilor de operetă, așa că, pentru curioși, am mutat la coada meniului cele două piese care m-au împins cu gândul la uverturi. Cei care au o uvertură atât de delicată, dar o continuare atât de zbanghie, își zic OPETH.

Lasă un răspuns

